پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226942
زائرين اربعين اين توصيه ها را جدي بگيرند!
تاریخ انتشار : 1395/08/17 10:19:44
نمایش : 1687
زائراني که قصد شرکت در مراسم اربعين حسيني(ع) در کربلاي معلي را دارند براي حفظ سلامتي خود به رعايت مسائل بهداشتي توجه کنند تا در سلامت کامل به کشور بازگردند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، علي کرمي، فوق تخصص امنيت زيستي و کارشناس در حوزه بيوتروريسم، با توجه به ديدگاه تخصصي خود، توصيه‌هاي بهداشتي براي زوار اربعين داشت و تاکيد کرد همه زوار اين توصيه‌ها را رعايت کنند تا سالم زيارت کرده و در سلامت کامل به کشور برگردند.

اين کارشناس حوزه بيوتروريسم،30 نکته را متذکر شد که شرح آن از اين قرار است:

سلامت زائران عتبات عاليات در گام نخست در گرو رعايت موازين بهداشت فردي با شست ‌وشوي مرتب دست‌ها است و در صورت نبود آب بايد از ژل‌هاي ضدعفوني‌کننده استفاده کرد.

 

زائران بايد مراقب تغيير دماي هواي ناگهاني کشور عراق باشند تا دچار سرماخوردگي نشود، در کشور عراق طول روز هوا بسيار گرم است اما حوالي شب هوا بسيار سرد مي‌شود، همچنين زائران تا جايي که مي‌توانند لوازم اضافي همراه خود نبرند، از غذاي سبک آشپزهاي ايراني استفاده کرده و هرگز پرخوري نکنند.

 

زمان شست ‌و شوي دست‌ها بين 20 تا 30 ثانيه طول بکشد علاوه ‌بر آن از وسايل شخصي مثل مسواک، خميردندان، حوله، وسايل اصلاح، صابون، شامپو، ليوان، پتوي مسافرتي و ملحفه، سجاده، مُهر و تسبيح و چادر نماز در طول سفر استفاده شود.

 

فقط از آب‌هاي معدني سالم که در مجاورت آفتاب نمانده باشد استفاده کنيد.

 

بيماري «وبا» را جدي بگيرند، (گزارش‌هايي از آلودگي آب‌هاي کربلا و نجف وجود دارد) زوار به‌هيچ ‌وجه از آب‌هاي غير بطري شده استفاده نکنند و بهداشت فردي را درسرويس‌هاي بهداشتي رعايت کنند.

 

از مصرف آب نگهداري‌شده در مخازن، آب لوله‌کشي، آب‌هايي که با يخ خنک شده‌اند و حتي شربت‌هايي که با اين آب‌ها تهيه مي‌شود، خودداري کنند.

 

از ماسک براي جلوگيري از انتقال بيماري‌ها استفاده کنيد و آن را به روي بيني و دهان خود قرار دهند.

 

زوار دهان و بيني خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال يا بخش فوقاني آستين بپوشانند، از روبوسي، دست دادن و در آغوش گرفتن افراد داراي علائم بيماري تنفسي خودداري کنند، از فردي که داراي علائم تنفسي مانند سرفه و عطسه است ترجيحاً 1 تا 2 متر فاصله بگيرند در غير اين‌صورت از ماسک براي پيشگيري استفاده کنند.

 

از غذاهاي گرم که تازه تهيه شده استفاده کنند و از مصرف غذاي مانده و سرد پرهيز کرده و غذا را به مدت طولاني و براي وعده‌هاي غذايي ديگر نگهداري نکنند؛ به‌هيچ ‌عنوان باقي‌مانده غذا را با خود حمل نکنند.

 

براي جلوگيري از آلودگي مواد غذايي و آب آشاميدني، استفاده از پوشش مناسب براي مواد غذايي آماده مصرف ضروري است.

 

از مصرف سبزيجات خودداري کنند و تنها ميوه‌هايي که پوستشان جدا مي‌شود را مصرف کنند.

 

واکسن آنفولانزا قبل از اعزام به افرادي که ضرورت دارد، با توصيه پزشک انجام شود.

 

در موقع گرد و غبار چون ماسک‌هاي کاغذي معمولي و دستمال نمي‌توانند جلوي ورود ذرات ريزگرد و غبار را به سيستم بگيرند از ماسک‌هاي فيلتردار مخصوص استفاده کنند.

 

سالاد و سبزي‌هاي خام و مواد غذايي، گوشت، مرغ و ماهي که کم پخته شده باشد يا غذاهايي هم‌چون ماهي، گوشت، برنج که دوباره گرم شده است، شير، پنير، بستني و ديگر محصولات لبني غيرپاستوريزه، غذاهاي نگه‌داري شده در دماي اتاق، مواد غذايي کنسرو شده نجوشيده يا باد کرده، سوراخ شده با بوي نامطبوع استفاده نشود، تأکيد بر محدوديت مصرف غذاهاي آبکي، ميوه‌هاي شسته نشده از جمله مواد غذايي هستند که در حين سفر نبايد مصرف شوند.

 

زائران در پياده‌روي ليموترش يا آب‌ ليمو و مواد غذايي خشک همراه داشته باشند.

 

از مصرف چاي و مايعات داغ در ليوان‌هاي شفاف يک‌بارمصرف استفاده نشود.

 

زائران از خوراک‌هاي آماده و عرضه شده توسط فروشندگان دوره‌گرد هم‌چنين از مواد غذايي روباز و در معرض ورود حشرات و گردوغبار استفاده نکنند.

 

بيماراني که قصد حضور در اين سفر را دارند داروهاي مصرفي خود را همراه ببرند.

 

چون احتمال شيوع آنفولانزا وجود دارد به زائرين توصيه  مي‌شود به افراد بيمار و کساني که سرفه مي‌کنند نزديک نشوند.

 

براي مقابله با بيماري آنفولانزا زائرين دست ها را به مدت  60 ثانيه با مايع دستشويي قبل و بعد غذا به شکل صحبح و درست مورد شستشو قرار دهند.

 

کساني که مستعد زخم پا هستند مثل بيماران قندي در طول مسير استراحت کافي کرده و از کفش مناسب و طبي استفاده کنند.

 

بارش هاي پاييزي که در سال هاي اخير براي هموطنان مشکل تنفسي ايجاد کرده است در صورت رخ دادن زائرين نکات لازم را در اين باره رعايت کنند و سعي کنند در محيط مسقف و سربسته حضور پيدا کرده و در زير باران قرار نگيرند و کساني هم که مشکلات تنفسي و آسم دارند حتما ماسک و داروهاي خود را به همراه داشته باشند.

 

از ظروف مخصوص غذاي گرم و ليوان‌هاي يکبار مصرف کاغذي استفاده شود و گرفتن مواد اوليه غذايي از افراد ناشناس خودداري کنند.

 

از طبخ و ارائه غذاهاي حساس مثل سالاد اوليه و شير برنج و به طور کلي غذاهاي که در آنها شير و تخم مرغ استفاده مي شود پرهيز کنند .

 

زائرين در طول مسيرپياده روي اربعين در کشور عراق اگر شير مصرف مي کنند شير داغ و جوشيده باشد و سبزي که مطمئن هستند به شکل بهداشتي شستشو شده مصرف کنند.

 

دوغ و ماست پاستوريزه و بسته بندي شده مصرف کنند و از مصرف پخش دوغ و ماست محلي خودداري کنند.

 

زائرين محترم اگر دچار بيماري‌هاي تنفسي شدند اطلاع دهند و از کساني که عطسه و سرفه مي کنند با فاصله 2 متري حرکت کرده و در شب ها نيز در موکب‌هاي که تهويه مناسب دارند استراحت کنند.

 

مسئولان موکب ها در مورد استفاده از دستکش و شستشوي صحيح ظروف و دست‌ها و همچين استفاده از آب بهداشتي توصيه هاي بهداشتي نظارت کنند.

 

امسال براي اولين بار زواري که از کشور عراق به کشور برمي‌گردند قبل از اينکه وارد گيت گذرنامه شوند، 10 گيت سلامت پيش‌بيني‌شده و کارشناسان مبارزه با بيماري‌ها غربالگري را انجام مي‌دهند.

 

اگر مورد مشکوکي در توزيع مواد غذايي نوشيدني  يا پخش عطر و گلاب با دستگاه‌هاي مشابه سم پاش ديديد يا هر فرد يا اقدامي که به نظرتان مشکوک رسيد را به اولين واحد گشت اطلاع دهيد و در صورت امکان از آن عکس تهيه کرده و مستندسازي کنيد.

 

کرمي فوق تخصص امنيت زيستي و کارشناس در حوزه بيوتروريسم در پايان اقلامي که زوار بايد همراه خود داشته باشند را بيان کرد:

 

ژل ضد عفوني کننده

صابون کوچک يا شبيه خمير دندان

 ماسک فيلتردار

 پتوي مسافرتي

 قاشق و چنگال مسافرتي

  آب معدني

  مقداري آجيل خشک

  ليمو يا آب ليمو

  داروهاي مورد نيازي که مصرف مي کنيد

  کفش و لباس مناسب

در صورت ضرورت و مشاوره با پزشک، واکسيناسيون آنفولانزا در افراد پُرخطر شامل: افراد بالاي 65 سال، افراد مبتلا به بيماري قلبي و ريوي مزمن، ديابت کنترل نشده يا افراد مبتلا به سرطان که شيمي درماني  يا راديوتراپي دارند، همچنين خانم‌هاي باردار و کودکان با تجويز پزشک؛ تزريق شود اما اين واکسن براي افراد عادي و يا جوانان ضرورتي ندارد.


منبع:فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html